دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1396 - 16:00

تصویب قوانین سفت و سخت  برای ربات‌ها در سانفرانسیسکو

مقامات سانفرانسیسکو لایحه سختگیرانه‌ای را برای کنترل ربات‌ها تصویب کرده‌اند.
کد خبر : 239580

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Futurism، ربات‌های پستچی یا سرویس تحویل خودران هنوز پدیده نادری در آمریکا محسوب می‌شوند اما در آینده نه چندان دوری این اوضاع عوض خواهد شد. بنا به قوانین جدید سانفرانسیسکو هر کمپانی تنها می‌تواند سه ربات داشته باشد و تنها نه ربات اجازه تردد در شهر را دارند. این محدودیت‌ها توسط شورای نظارت سانفرانسیسکو تصویب شده است.


همچنین فعالیت ربات‌ها تنها به مناطق صنعتی محدود خواهد بود تا مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نشود. این قوانین همچنین بیان می‌کند که سرعت مجاز برای حرکت ماشین‌های رباتیک هشت کیلومتر بر ساعت است و همچنین حرکت ربات‌ها همیشه باید تحت نظارت انسانی صورت بگیرد.


باب دویل، سخنگوی شورای اتوماسیون پیشرفته، این قوانین را با محدودیت‌های اولیه استفاده از اتومبیل مقایسه کرد؛ وقتی برای اولین بار به اتومبیل‌ها اجازه حرکت در جاده‌ها داده شد، فردی پرچم به دست باید جلوتر از آن حرکت می‌کرد تا حضور اتومبیل را اعلام کند.


دویل در این باره گفت: «وضع کردن چنین محدودیت‌هایی برای سرویس تحویل خودران، روند پیشرفت آن را به شدت کاهش می‌دهد و پتانسیل آن برای استفاده عموم مردم را کمرنگ می‌کند».



اگر روزی ربات‌های پستچی به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرند، بسیار مهم است که در طولانی مدت و در شرایط مشابهی مورد آزمایش قرار گرفته باشند. استدلال می‌شود که این محدودیت‌ها برای زمان کوتاهی اعمال خواهند شد.


در ابتدا نورمن یی، یکی از اعضای شورای نظارت، خواستار ممنوعیت تمام و کمال ربات‌ها شده بود. این ممنوعیت برای جلوگیری از شلوغ شدن پیاده‌روها توسط ربات‌ها مطرح شده بود؛ درست مانند ممنوعیتی که برای دوچرخه‌ها و رانَک‌ها (دوچرخهٔ الکتریکی خودتراز) وضع شده بود.


خودروهای خودران و هوش مصنوعی باعث ایجاد فرصت‌های جدیدی، به‌خصوص در زمینه نیروی کار، در صنایع مختلف شده‌اند. این امر بازار کار را برای نیروی انسانی به شدت تغییر خواهد داد اما پیش‌بینی می‌شود که تاثیر به‌سزایی نبر در جامعه داشته باشند.


برای مثال، اگر یک ربات پستچی باعث یک تصادف شود، مقصر چه کسی است؟ مسئولیت این اتفاق متعاقبا برعهده کمپانی صاحب ربات خواهد بود اما فرد مستقیمی وجود ندارد که جرم را برعهده بگیرد.


بدون در اختیار داشتن ابزار مناسب برای این که سازندگان و صاحبان ربات‌ها را مجبور کنند تا ایمنی عمومی را در اولویت قرار بدهند، راهی بهتر از اعمال محدودیت استفاده از ربات‌ها وجود ندارد.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته